Az Erdély.ma múlt héten interjút közölt Jelenczki István filmrendezővel, akinek Trianon-filmjét egy fillérrel sem támogatta a magyar kulturális mecenatúra, később pedig a magánadományokból létrejött alkotás bemutatását letiltotta a közmédia. Az esettel kapcsolatban Raffay Ernő történész, egyetemi tanár, Trianon legismertebb kutatója nyílt levelet fogalmazott meg a közmédia vezetőjének:
Papp Dániel, az MTVA vezérigazgatójának részére
Tisztelt Vezérigazgató Úr!
Jelenczki István filmrendező mintegy fél évtized munkájával, barátai anyagi támogatásával megalkotta Nem, nem, soha I-IV. – Isten az igaz ügyet nem hagyja el című filmjét. Arra most nem térek ki, hogy a Trianon-filmre összegyűjtött 6 millió forint hogyan aránylik a hivatalos, állami pénzosztó szervezetek más filmekre adott milliárdjaihoz.
Önre az tartozik, hogy Jelenczki István filmjét be akarta mutatni az M5 közszolgálati csatorna, azonban az Ön által vezetett szervezetből valaki (mondhatnám, egy ismeretlen tettes) a film bemutatását megakadályozta.
Történelmi tapasztalataink szerint (kommunista évtizedek) ezt a működést cenzúrának nevezzük, s most lepődjön meg: ezt az eljárást mindegyik erre vonatkozó hatályos törvényünk tiltja.
Sokak nevében is mondhatom, ezek után két tényezőre szeretnénk választ kapni:
1. Név szerint ki az a személy, aki megtiltotta az M5 közszolgálati csatorna igazgatójának a film bemutatását? A pesti verebek azt csiripelik, hogy talán egy olyan ember volt ez, akinek különleges gyűlölet van a fejében a szentkoronás magyar címerrel szemben, még az 1990-es évek elejétől kezdve. Legyen szíves, írja meg nekem ezen személy nevét, hadd hozzam nyilvánosságra. Ha nem teszi, Öné a felelősség. Tudja, Szophoklész szerint „Mindent feltár a hosszú, végtelen idő/s a napfényen levőket elfedi."
2. Mik azok az indokok, tartalmi elemek, amelyekre hivatkozva a film betiltása történt?
Kérdéseim indoklása:
Tény, hogy a trianoni gyalázat 100. évfordulójára ez az egyetlen film, amely a magyar történelem évezredes-évszázados történeti folyamatában mutatja meg és elemzi a nemzetgyilkossági gyakorlatot, amely elvezetett Trianonig.
A filmben szereplő szakértők egyöntetű véleménye, hogy Jelenczki István filmje nemzettudatformáló alkotás.
A vetítés letiltása kapcsán Jelenczki Istvánt idézem: „Akik úgy döntöttek, hogy a »jelenlegi túlhiszterizált közegben« nem vetítik le a filmemet, azok arról döntöttek, hogy a Kárpát-Haza társadalma ne tudja meg TRIANON gyalázatának igaz történetét, és azt a megtartó Hitet, cselekvő élni-akarást, amit jelentett a Magyar Feltámadás. (A IV. rész címe Magyar feltámadás). Ezzel a döntésükkel a nemzet azon részét fosztották, fosztják meg, akik még képesek Nemzetben, Magyarságban gondolkodni, érezni és cselekvő tetteikkel azt bizonyítani. Ezt nem venni észre, az nem más, mint a kívülről-belülről jól előkészített ködrendszerben elveszíteni az éles látást. Sajnálom, hogy nem távlatokban gondolkoztak, és döntöttek.” (Jelenczki István nyílt levele az erdély.ma honlapon.)
E szempontok miatt szinte hihetetlen, hogy a trianoni békeparancs 101. és a „rendszerváltoztatás” 31. évfordulóján valaki/valakik veszik a bátorságot, hogy letiltsanak egy filmet, amely az egyik legsúlyosabb, ráadásul mindmáig működő magyar sorstragédiának okait és következményeit dolgozza föl.
Anno, az 1980-as években éppen azért küszködtünk (mindenki a maga helyén) a kommunizmus ellen, hogy végre már szabadon beszélhessünk, írhassunk könyveket, alkothassunk filmeket s ne alkalmazza a kommunista párt a cenzúrát, betiltást, szilenciumot. Erre mi történik: a rendszerváltoztatás 31. évében valaki megtiltja egy film bemutatását a közszolgálati televízióban…
Úgy tűnik, hogy Ön, vagy valamelyik munkatársa politikai hibát követett el, hiszen súlyosan veszélyezteti az Ön pártjának szavazatait a 2022. évi országgyűlési választáson. Távol áll tőlem, hogy politizáljak, jómagam csak a Jelenczki-film egyik megszólaló történésze vagyok, azonban talán mások odafigyelnek az ügy politikai részére is.
Ha bárki nem ért egyet a Jelenczki-filmben elhangzó állításokkal, az a normális, hogy a levetítés után behívnak a stúdióba történészeket, társadalomtudósokat, politológusokat, művészeket, akik szabadon elmondhatják az álláspontjukat. Persze így sem nagy a baj, mivel Jelenczki filmjei sokak szerint (szerintem is) örök érvényűek, míg esetleg más földi halandók világhíre és hatékonysága talán csak a következő választásig tart ki.
Az is tény, hogy e cenzúrázással/betiltással Ön vagy valamelyik munkatársa súlyosan megbántotta a filmben részt vett szakértőket és minden olyan magyart, aki érdeklődik a trianoni témakör sokszínű földolgozása iránt.
Mivel azonban nem botrányt akarok okozni, hanem – ha még lehetséges – a normalitás útját szeretném követni, javaslataim a következők:
1. mint jó hivatalnok, a törvény értelmében válaszoljon a kérdéseimre;
2. lehetőleg azonnal, de legkésőbb az idén június 1-4. közötti napokon (minden nap egy részt) mutassák be Jelenczki István Trianon-filmjét az M5 kulturális csatornán;
3. ezután rendezzenek tv-vitákat; ezek talán izgalmasabbak lennének, mint az örökös politikai viták.
1. mint jó hivatalnok, a törvény értelmében válaszoljon a kérdéseimre;
2. lehetőleg azonnal, de legkésőbb az idén június 1-4. közötti napokon (minden nap egy részt) mutassák be Jelenczki István Trianon-filmjét az M5 kulturális csatornán;
3. ezután rendezzenek tv-vitákat; ezek talán izgalmasabbak lennének, mint az örökös politikai viták.
Várva írásbeli, nyilvános válaszát,
üdvözlettel
Raffay Ernő
történész
történész
Budapest 2021. április 28.