Változtatásokat jelentette be működésében a Berlini Állami Balett, miután egy színesbőrű táncos rasszizmussal vádolta meg Európa egyik legnagyobb társulatát.
A balettegyüttes közleményben jelentette be, hogy "feltárják a túlhaladott és diszkriminatív előadásmódokat", és "újraértékelik a hagyományokat".
"Tisztában vagyunk azzal, hogy a balettműfaj története során peremre szorította a színesbőrű embereket" - írják, hozzátéve, hogy a társulat a társadalom tükörképe is akar lenni, a repertoárnak le kell képeznie a sokszínűséget.
A társulat egy "francia" tagja, Chloé Lopes Gomes októberben beszélt arról, hogy "rendszeresen rasszista megnyilvánulásokat tapasztalt" a próbák vezetőjétől, aki közölte vele, hogy nem kellett volna szerződtetni őt, mivel fekete, egy fekete táncosnő "nem esztétikus", "nem illik bele a társulatba".
Íme a "francia":
A hattyúk tavának egyik előadása előtt a táncosnőt felszólították, hogy sminkelje fehérre magát.
A társulat honlapján olvasható közlemény kommunista önkritika-gyakorlásokat megidéző szövege szerint
tévesnek bizonyult az a feltételezés, hogy egy több mint 30 országból 91 táncost foglalkoztató társulat megfelelően fel van vértezve a rasszizmus ellen; az előítéletesség esetei arra utalnak, hogy nincs meg a szükséges hozzáértés a diszkrimináció leküzdéséhez.
A társulat külső szakértőket is felkért a "megkülönböztetés megnyilvánulásainak feltárására".
A Berlini Állami Balettet az elmúlt évadban meglepetésszerűen elhagyta a két társintendás, Sasha Waltz és Johannes Öhmann, és a társulat jelenleg éppen új vezetőt keres, ami a közlemény szerint jó alkalom arra is, hogy "mindenki számára védett légkört alakítsanak ki".
A Berlini Állami Balett 2004-ben jött létre a három berlini operaház tánckarának összevonásával, kilencven táncosával az egyik legnagyobb balett-társulat Nyugat-Európában.
(MTI nyomán)